Tips voor het ontwerpen van je logo

Tips voor het ontwerpen van je logo

Wat maakt een geweldig logo-ontwerp? En hoe ontwerp je een logo dat de essentie van een product, persoon of merk weergeeft? Tegenwoordig is het embleem niet alleen een zakelijk symbool, maar helpt het ook bij het maken van een sterke merkidentiteit. Maar waar moet je nou op letten bij het ontwerpen van je logo?

Het weerspiegelt de aard van jouw merk

Zorg ervoor dat je embleem jou volledig kan vertegenwoordigen. De kleuren en afbeeldingen die in je embleem worden gebruikt, moeten overeenkomen met waar jij voor staat. Wanneer een embleem aansluit op wat jij vertegenwoordigt, creëert het de merkidentiteit voor je merk waar je naar op zoek bent in deze concurrerende markt.

De indruk is cruciaal

Jouw logo-design moet een blijvende indruk maken op de mensen die het tegenkomen. Eén blik op jouw embleem is voldoende om de mensen te betoveren. Het embleem functioneert op een manier dat men steeds opnieuw verleidt wordt, dankzij die geweldige indruk.

Om een indruk te maken, moet je ervoor zorgen dat jouw embleem uniek is. Dit betekent dat het design op een nieuw concept moet zijn gebaseerd, zodat het opvalt in de menigte. Het is de bedoeling dat het embleem beter is ontworpen dan die van je concurrenten.

Gebruik kleuren op een geplande manier

Kleuren spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de boodschap die je wilt overbrengen. Als je bijvoorbeeld rood als hoofdkleur in je embleem gebruikt, verzendt dit de boodschap dat het merk agressief, gepassioneerd en energiek is. Dit betekent dat jouw merk jonge klanten wilt bereiken.

Als blauw de hoofdkleur is, zal het bijvoorbeeld de gevoelens van intelligentie en samenhorigheid oproepen. Dit is de reden dat de meeste sociale media kanalen, zoals Facebook, hun logo’s in het blauw hebben.

Gebruik heldere en gewaagde kleuren om de aandacht van mensen te trekken. Deze kleuren moeten ook over jouw merkpersoonlijkheid spreken. Vergeet niet dat elke kleur een emotie oproept die een boodschap overbrengt aan kijkers of klanten. Er is een hele wetenschap achter kleuren waar moderne grafische ontwerpers zeer effectief gebruik van maken.

Kies zorgvuldig je lettertype

Er zijn ontwerpers die gewoon niet opletten bij de selectie van lettertypen en kiezen deze willekeurig. Echter, is het een feit dat lettertypen spreken over de persoonlijkheid van een merk. Een lettertype dat bijvoorbeeld wordt gebruikt voor het embleem van een speelgoedbedrijf, is waarschijnlijk een handgeschreven lettertype. Dit komt omdat de kinderen de doelklanten zijn en jij jouw merk als kindvriendelijk bedrijf wilt projecteren.

Als je een ontwerp voor een rockband maakt, kies je een gewaagder lettertype die een sterke persoonlijkheid van de band creëren. Zorg er dus voor dat er geen mismatch is tussen het lettertype dat je hebt gekozen en de merkpersoonlijkheid. Als de keuze van het lettertype niet spreek voor jouw merk, geeft het embleem verkeerde signalen af naar jouw doelgroep.


Reageren is niet mogelijk.